ABC - XYZ Analizi
ABC Analizi
- ABC Stok Analizi, tam olarak ne kadar stok tutulacağını belirlemek amacıyla envanteri inceleme sürecidir.
- Taleplerinin miktar ve karakteristiğine göre gruplandırılmasını amaçlayan yöntemin adıdır.
- Ürünler veya kullanılan malzemeler, talep miktarına göre büyükten küçüğe üçe ayrılır ve A, B, C tipi olarak sıralanır.
- Bu analitik yaklaşımın sağladığı öngörü, şirketlerin envanter seviyelerini geliştirmelerinde büyük rol oynar.
- ABC analizi stokları parasal açıdan üçe ayırmaktadır.
- ABC analizi Pareto analizinin stoklara uyarlanmışıdır.
- Pareto analizine göre ‘’kritik olan çok az, önemsiz olan ise fazladır’’
- Stok yönetimindeki uygulaması ise kritik olan stoklara odaklanmaktır.
- Önemsiz veya pahalı olmayan ürünlere ve malzemelere odaklanmak gerçekçi değildir.
ABC yöntemi stoktaki malzemeleri üç ayrı gruba ayırır:
A Grubu: Toplam stokların miktar olarak %20’sini oluştururken maddi tutarı %80 değere sahiptir.
B Grubu: Toplam stokların miktar olarak %30’unu oluştururken maddi tutarı %15 – 25 değere sahiptir.
C Grubu: Toplam stokların miktar olarak %50 - 55’ini oluştururken maddi tutarı %5 gibi bir değere sahiptir.
ABC - XYZ Analizi
- Ürünler ortalama taleplerine göre ABC şeklinde sıralanırken, talepteki dalgalanmalarına göre XYZ olarak gruplandırılır.
- 3 talep kategorisi ve 3 tutarlılık kategorisinin kombinasyonları şeklinde 9 tip ürün grubu bulunur.
AX Tipi Ürünler: Çok yüksek seviyede ortalama talep ve çok yüksek seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
BX Tipi Ürünler: Orta seviyede ortalama talep ve çok yüksek seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
CX Tipi Ürünler: Çok düşük seviyede ortalama talep ve çok yüksek seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
AY Tipi Ürünler: Çok yüksek seviyede ortalama talep ve orta seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
BY Tipi Ürünler: Orta seviyede ortalama talep ve orta seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
CY Tipi Ürünler: Düşük seviyede ortalama talep ve orta seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
AZ Tipi Ürünler: Çok yüksek seviyede ortalama talep ve çok düşük seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
BZ Tipi Ürünler: Orta seviyede ortalama talep ve çok düşük seviyede tutarlılık gösteren ürünler.
CZ Tipi Ürünler: Çok düşük seviyede ortalama talep ve çok düşük seviyede tutarlılık gösteren ürünler
Kategori: | Kurumsal Gelişim Danışmanlığı |